|
|
chaba
moforaja
Poruka: 2558
Location: EU
|
|
10 školskih predmeta kojih više nema |
|
ŠKOLSKI predmeti mijenjaju se i nadopunjavaju s gotovo svakom generacijom novih uèenika. I dok neki promijene samo svoje ime i zadani nastavni program, drugi potpuno izumiru pa ih se danas èesto sjeæamo s dozom sjete i nostalgije. Donosimo vam popis "izgubljenih školskih predmeta".
Lijepo pisanje
Uz "Srpskohrvatski ili Hrvatskosrpski jezik", postojao je i poseban predmet za pažljivo, precizno i lijepo pisanje. Danas se posebne bilježnice za uèenje "krasopisa" više ne koriste, a djeca su u pravilu vještija za tastaturom nego s nalivperom u ruci.
Moja okolina
Radi se o predmetu danas poznatom kao "Priroda i društvo" koji je kroz svoje postojanje doživio mnoge transformacije. U poslijeratnom školskom programu zvao se "Moja okolina", ali mu je cilj ostao isti - priprema djece za kasnije uèenje o društvenim i prirodnim znanostima.
Domaæinstvo
Predavalo se od petog do sedmog razreda osnovne škole, a osposobljavalo je uèenike za širok spektar vrlina - od upravljanja šivaæim strojem, ureðenja doma, krpanja, pa do temeljnih kulinarskih umijeæa poput pripreme jaja na oko. Zanimljivo "Leksikon Yu mitologije" dodijelio mu je titulu "najglupljeg predmeta".
Etnologija
Etnologija i kulturna antropologija kontinuirano se poduèavaju na zagrebaèkom Filozofskom fakultetu, no etnologija se s prekidima poèela predavati 1925. godine. Iako namijenjen upoznavanju razlièitih kultura i naroda, nekad je ovaj predmet bio i izvor nevjerojatnih stereotipa pa se tako u obaveznom udžbeniku mogla pronaæi reèenica: "Telesnom lepotom najviše se odlikuju Srbi i Hrvati u Dalmaciji, zatim u Slavoniji; na treæe mesto dolaze Hercegovci, zatim Šumadinci i hrvatski Zagorci."
Seljaèka privreda
Ovaj neobièan predmet u škole je uveden 1929. godine, a one koji nisu "išli u zanat" poduèavao je slanju novca i paketa poštom, telefoniranju te sastavljanju brzojava.
Ruèni rad
Predmet koji je zasigurno potvrðivao tezu da "svaka škola mora biti priljubljena narodnom životu svoje okoline". To se postizalo "primjenom narodnih motiva" što je dodatak nazivu predmeta u treæem i èetvrtom razredu osnovne škole.
Ustav FNRJ
Ovaj instant predmet u škole je uveden neposredno nakon završetka Drugog svjetskog rata. Njime se na sjajan naèin demonstrira kako ideološki optereæena uprava pokušava zloupotrebom obrazovnog sustava pružiti dodatnu podršku vlasti.
Ruski jezik
Šezdesetih i sedamdesetih godina proteklog stoljeæa ovaj je predmet bio obavezan u školama kao i danas engleski. Na brzinu prevedeni udžbenici iz SSSR-a donijeli su pomalo bizarne prièe poput one o malom djeèaku koji je samožrtvovanjem doveo do uništenja cijele èete nacistièkih vojnika. Danas djeca u osnovnim školama engleski jezik dobivaju veæ u prvom razredu, a u petom ili šestom poèinju uèiti i drugi strani jezik.
Opæenarodna obrana i društvena samozaštita
Pod geslom "neprijatelj nikad ne spava", ovaj je predmet poduèavao uèenike mnogim bitnim stvarima - stavljanju gas maske na lice, tretmanu ranjenika, pripremi eksploziva, bacanju bombi, životu JNA vojnika, a na kraju i pucanju iz prave puške na streljani.
Teorija i praksa samoupravnog socijalizma
Osim pravovaljanog baratanja puškom, uèenici su svakako morali poznavati osnove marksistièkog pogleda na prirodu i društvo. U osnovama nastavnog plana i programa 1974. godine, stoji još i: "Svi srednjoškolci treba da se suoèe s marksistièkim formuliranim i izvoðenim spoznajama o osnovnim egzistencijalnim i humanistièkim problemima naše epohe i suvremenosti'.
http://www.index.hr/black/clanak/povratak-u-proslost-10-skolskih-predmeta-kojih-vise-nema/634951.aspx
|
|
09-03-2012 13:25 |
|
chaba
moforaja
Poruka: 2558
Location: EU
pokretac teme
|
|
|
09-04-2012 09:05 |
|
|
|
|
|