zvechka
samo sto nisam
Poruka: 1374
Location: Somewhere nice
|
|
|
03-31-2004 08:56 |
|
zvechka
samo sto nisam
Poruka: 1374
Location: Somewhere nice
pokretac teme
|
|
Krajem 70-tih godina postavljena je teorija po kojoj disleksija, mucanje i autizam mogu
biti posljedica kasnjenja u razvoju lijeve mozdane polutke. Naime, zbog nekog razloga
u sredini trudnoce ( autori su na pocetku osnovnim uzrokom toga smatrali visak muskog
spolnog hormona u krvi majke, sto njihovim istrazivanjem 1985. nije potvrdjeno, ali je
sam tijek dogadjanja dosta uvjerljiv) dolazi do nedostatne prokrvljenosti mozga. Iz tog
razloga stanice odredjene za govor koje bi se trebale smjestiti u lijevoj polutci, polozaju
koji je vecini desnjaka mjesto predodredjeno za govor i jezik, "detektiraju" da ona jos
nije podesena za njihovo smjestanje, te se stoga premjestaju u desnu polutku koja je
manje podesna za prihvacanje govorno-jezicnih funkcija, ali jos uvijek bolja od lijeve,
koja je, zbog razloga vec spomenute slabije prokrvljenosti u tom trenutku razvoja, sasvim
neodgovarajuca. Tako desna strana mozga ostaje kroz neko vrijeme, a kod neke djece i
trajno, dominantna za mnoge aktivnosti.
Kako je desna mozdana polutka vezana vise uz funkcije sinteze, dakle potpune slike
bilo vizualnog bilo akustickog sadrzaja, analiza rijeci ili pamcenje tocnog oblika pojedinacnog
slova koji bi bili vise u domeni lijeve polutke, postaju teze dostupni. Stoga djeca s
dominacijom desne polutke imaju drugaciji nacin primanja, obrade i pohranjivanja
informacija ili drugaciji kognitivni stil. Taj stil nije podudaran s analiticko - sintetickom
metodom kojom se najcesce poducava vjestina citanja u skolama zapadnog civilizacijskog kruga.
|
|
03-31-2004 09:17 |
|
zvechka
samo sto nisam
Poruka: 1374
Location: Somewhere nice
pokretac teme
|
|
Da u neurologiji djecjeg razvoja pa i neurologiji disleksije ima razloga za optimizam
pokazuju nam izvanredno vazni radovi dviju znanstvenica Lise Eliot i Marian Diamond
(Diamond M, Hopson J; Carobno drvece uma, Ostvarenje,Lekenik, 2000.) i njihove
interpretacije najnovijih znanstvenih otkrica o plasticnosti i produljenim kriticnim fazama
za razvoj mnogih sposobnosti ljudskog mozga. Naime, za svaku nasu sposobnost postoje
optimalna razdoblja kada se ta sposobnost najbolje razvija. Sto je funkcija egzistencijalno
vaznija to je razdoblje ranije i krace. Tako vid i sluh koji su presudni za prezivljavanja svoje
kriticno razdoblje imaju u vrlo ranoj dojenackoj dobi.
Sposobnosti poput govora, misljenja, percepcije ovladavanja notama slovima ili brojkama
puno se dulje razvijaju pa su i njihova kriticna razdoblja za razvoj mnogo duza a za neke
i dozivotna. Tako unatoc tome sto materinji jezik kao svoj prvi jezicni sustav, moramo
nauciti do seste godine najkasnije sedme godine, jer ce veliki broj neurona nakon toga
naprosto usahnuti, mi i nakon tog doba mozemo usavrsavati mnoge jezicne funkcije.
Da je tome tako svjedoci i mogucnost ucenja drugih jezika u starijoj dobi. Ono je mozda
nesto teze ali mnogi ce od nas posvjedociti da smo i u kasnijoj dobi, da ne govorimo
adolescenciji, naucili jos neke jezike. Osnovna je znacajka naseg mozga njegova plasticnost
koja je najizrazenija u djetinjstvu od zaceca pa do adolescencije. U tom ce razdoblju
bujati "carobno drvece uma" kako je to u istoimenoj knjizi opisala znanstvenica M. Diamond
koje ce nam omogucavati da unatoc mozda mnostvu neurona zalutalih na neko "krivo"
mjesto te iste neurone ili neke druge osposobimo za funkciju koja nam treba, jednostavno
tako sto cemo svojim ponasanjem i ciljanim postupcima ucenja i terapije utjecati na njih jer
su oni jako prijemcivi na najrazlicitije utjecaje. Dajuci im poticaj za rast bogatstvom utisaka,
glasova, boja, rijeci, oblika, znacenja, melodija ili poruka mi cemo ih uciniti sposobnima da se
razvijaju rastu i doslovno cvjetaju s tisucama novih sinapsi kojima ce propupati posvuda oko
sebe. Tako ce i neki od njih koji mozda i nisu bas iz iste price, doputovali mozda s nekog
drugog kraja mozga bogato stimulirani stvarati plodove i razvijati se bas tamo gdje ih je nas
podsticaj zatekao.
Spoznaja da do adolescencije sigurno (a za neke mentalne funkcije i poslije) postoji sansa
da se obnavljaju i usavrsavaju, proistekla iz dugogodisnjih radova neuro znanstvenika, nama
terapeutima, roditeljima i uciteljima daje novi pogled na disleksiju. Ona je, dakle, stanje na
koje se moze utjecati jer se jezik moze usavrsavati, vizualna percepcija njegovati, misljenje
usloznjavati do petnaeste godine zivota sigurno, a po svoj prilici i kasnije. Nasi neuroni imaju
zadivljujucu mogucnost grananja i stvaranja novih veza naprosto time sto ih se cesce
podrazava nekim sadrzajem i u nasim glavama doslovno moze citav zivot cvasti prekrasno i
razgranato drvece ogranaka nasih zivcanih stanica s tisucama sinapsi, elektricno-kemijskih
mostova zbog kojih smo zivi i aktivni puno, puno vise nego sto smo uopce svjesni.
|
|
03-31-2004 09:34 |
|
zvechka
samo sto nisam
Poruka: 1374
Location: Somewhere nice
pokretac teme
|
|
|
03-31-2004 10:04 |
|
obrisana
Gost
|
|
ja bih rekla roditeljima ..na jedan oprezan nacin
pa i ako se ljutnu ..tvoja je savjest cista ,,zeljela si pomoci djevojcici
mozes misliti koji njoj teret predstavlja , ako ima doista disleksiju , da pise, cita
a moze imati problema u matematici ...mjenjanje brojeva kao 12 21 ili 16 61
ne znam koliko se moze pomoci takvim osobama ..ali psihicki moze mnogo
Svedski kralj ima disleksiju ..on se tesko koncentrira dok drzi govor..trazi adekvatnu
rijec da se izrazi ...zastajkuje ...ali on je kralj
Ajnstajn je imao disleksiju ...
mozda i na taj nacin mozes prici roditeljima ...spomenuti poznate licnosti
najvaznije je da se curica ne povuce u sebe i da joj ne nabiju kompleks za cijeli zivot
|
|
03-31-2004 12:03 |
|
obrisana
Gost
|
|
mislim da su dislekticari uvijek nadareni za nesto ..tj. vecina ih
mozak im lako zapaza slike i ponakad uce bas putem slika ..jer pojmovi slova i brojeva
su zbrka u glavi
tu njenu nadarenost za slikanje treba podrzati ...njegovati i isticati
sta fali trojkama ..solidne ocjene ..a ocjene nisu oupste mjerilo znanja
pomozi prijeteljima pricom ..kad oni shvate ..maloj ce biti daleko lakse
samo da je ne gonjaju da mora imati petice u skoli
|
|
03-31-2004 13:47 |
|
obrisana
Gost
|
|
treba sa njenom mamom popricati
a ti to mozes zvecka
sto ne volim kad roditelji svoje neispunjene snove zele ispuniti preko djece
pa ih tjeraju svim silama ...moraju biti najbolji na svim poljiima
uh ..kad su bliski prijatelji u pitanju ..reagujem direktno
kazem svoje misljenje
|
|
03-31-2004 14:02 |
|
obrisana
Gost
|
|
ne znam zasto neki roditelji ..ne zele od pocetka prihvatiti neki
hendikep kod svoje djece ..maltene kao da ga ne primjete
da li je to od prevelike ljubavi
|
|
03-31-2004 14:27 |
|
|
|
|
|